Endret kostholdet – ble smertefri!

Endret kostholdet – ble smertefri!

Kostholdsendring ga meg en mildere form for leddgikt. Jeg fikk et nytt liv etter at jeg deltok på NRFs kostholdskurs og la om kostholdet, sier Trond Hellerud (54) fra Oslo.

Trond fikk leddgikt for 35 siden. Han har prøvd en rekke behandlinger. – Jeg ble stadig verre. Først etter at jeg deltok på kostholdskurs i regi av Norsk Revmatikerforbund og klarte å følge rådene jeg fikk, merket jeg at jeg fikk en stabil kropp, roligere mave, mindre smerter og lavere kroppsvekt, sier han.

Tronds gode råd

Hans personlige råd til andre med leddgikt er i første rekke å spise mer fisk, kylling og grønt, og mindre sukker, rødt kjøtt, svinekjøtt, samt røkt og behandlet kjøtt som pølser og kjøttpålegg.

– Man pleier å merke effekt allerede etter kort tid, sier Trond.

Kostholdstips for deg med revmatisme

Det er forsket på hvilken type kosthold som påvirker muskel- og skjelettplager. Mange revmatikere opplever å få mindre smerter og plager når de har endret kostholdet slik ekspertene anbefaler.

14 gode råd fra Norsk Revmatikerforbund

  • Ha et variert kosthold med mye grønnsaker, frukt og bær, grove kornprodukter og fisk, og begrensede mengder bearbeidet kjøtt, rødt kjøtt, salt og sukker.
  • Spis mindre rødt kjøtt, produkter basert på rødt kjøtt og fettmarinert rødt kjøtt. Velg magert kjøtt.
  • Hold deg unna svinekjøtt.
  • Ha en god balanse mellom hvor mye energi du får i deg gjennom mat og drikke, og hvor mye du forbruker gjennom aktivitet.
  • Spis minst fem porsjoner grønnsaker, frukt og bær hver dag.
  • Spis grove kornprodukter hver dag.
  • Spis fisk til middag to til tre ganger i uken. Bruk også gjerne fisk som pålegg.
  • Velg magert kjøtt og magre kjøttprodukter.
  • La magre meieriprodukter være en del av det daglige kostholdet.
  • Velg matoljer (gjerne olivenolje), flytende margarin og myk margarin, fremfor hard margarin og smør.
  • Velg matvarer med lite salt, og begrens bruken av salt i matlaging og på maten.
  • Unngå mat og drikke med mye sukker til hverdags.
  • Velg vann som tørstedrikk.
  • Alkohol påvirker muskel- og skjelettplager negativt

Les mer på www.revmatiker.no

Trond Hellerud

Foto: nyebilder.no/Thomas Bjørnflaten